ALGEMENE VOORWAARDEN VAN Euro-Service b.v.
Artikel 1. Definities
1.1 De hierna met een hoofdletter aangeduide termen hebben de daarachter vermelde betekenis.
Diensten | de ingevolge een Overeenkomst door Euro-Service aan de Klant te verlenen of verleende diensten, zoals installatie-, service-, onderhouds- en beheerswerkzaamheden aan de Producten;
|
Euro-Service | de besloten vennootschap met beperkte aansprakelijkheid Euro-Service B.V., statutair gevestigd te Sleeuwijk, kantoorhoudende aan de Bloemweg 4 te (4286 EJ) Almkerk, ingeschreven in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel onder nummer 18042591;
|
Klant | iedere natuurlijke persoon die handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf of elke rechtspersoon met wie Euro-Service een Overeenkomst sluit dan wel onderhandelt over de totstandkoming daarvan;
|
Onderhoud | periodieke controle op de functionaliteit, betrouwbaarheid en veiligheid van de Producten (daaronder niet begrepen het vervangen of repareren van Producten);
|
Onderhoudsovereenkomst | de verbintenis tussen Euro-Service en de Klant ter zake van Onderhoud aan de Producten, zoals bedoeld in artikel 17 van deze Voorwaarden;
|
Overeenkomst | de zakelijke rechtsverhouding tussen Euro-Service en de Klant, die tot stand komt doordat de één het aanbod van de ander aanvaardt dan wel aan de hand van de betekenis die partijen in de gegeven omstandigheden over en weer redelijkerwijs aan elkaars verklaringen en gedragingen mochten toekennen en van wat zij in dat verband redelijkerwijs van elkaar mochten verwachten;
|
Prijzen | alle vergoedingen die zijn overeengekomen en vastgelegd in een Overeenkomst en die de Klant uit dien hoofde aan Euro-Service verschuldigd is of zal worden;
|
Producten | alle door Euro-Service te leveren of geleverde bake-off en horeca-apparatuur zomede alle onderdelen daarvan, en alle overige daaraan al dan niet gerelateerde apparatuur, die het onderwerp zijn van de Overeenkomst;
|
Specificaties | de in de Overeenkomst opgenomen beschrijving van de Diensten en/of de Producten;
|
Voorwaarden | deze Algemene Voorwaarden;
|
Werkdagen | een dag, niet zijnde een zaterdag, zondag of nationale feestdag in Nederland alsmede een voor Euro-Service geldende roostervrije dag.
|
1.2 In deze Voorwaarden omvat de definitie van termen in enkelvoud ook de meervoudsvormen daarvan en vice versa en zijn de titels en is de nummering van de artikelen uitsluitend bedoeld om verwijzing naar de artikelen te faciliteren, bijgevolg aan de kopjes boven de artikelen in deze Voorwaarden geen zelfstandige betekenis toekomt.
Artikel 2. Toepasselijkheid Voorwaarden
2.1 Deze Voorwaarden zijn van toepassing op alle offertes, aanbiedingen en Overeenkomsten betreffende de verkoop en levering van Producten en Diensten van Euro-Service aan de Klant.
2.2 Bij strijdigheid tussen de bepalingen van deze Voorwaarden en de Overeenkomst prevaleren de bepalingen van de Overeenkomst. Voorts heeft te gelden dat bijzondere voorwaarden boven algemene voorwaarden gaan. Eventuele afwijkingen van onderhavige Voorwaarden zijn slechts toegestaan, indien deze schriftelijk zijn vastgelegd en door zowel Euro-Service als de Klant rechtsgeldig zijn ondertekend.
2.3 De ongeldigheid van één of meer bepalingen uit deze Voorwaarden, doet aan de rechtskracht van de overige bepalingen niets af.
2.4 In de gevallen waarin deze Voorwaarden en de Overeenkomst niet voorzien, treft Euro-Service een regeling naar redelijkheid en billijkheid.
2.5 Algemene (inkoop)voorwaarden van de Klant worden uitdrukkelijk van de hand gewezen.
Artikel 3. totstandkoming van een Overeenkomst
3.1 Een aanbieding of (prijs)opgave geldt slechts als een uitnodiging tot het plaatsen van een order en bindt Euro-Service derhalve niet.
3.2 Een Overeenkomst komt slechts tot stand indien en voor zover een order door een bevoegd vertegenwoordiger van Euro-Service schriftelijk is aanvaard dan wel is bevestigd (daaronder ook begrepen een aanvaarding of bevestiging langs elektronische weg) of wanneer door Euro-Service uitvoering aan de order wordt gegeven. Het bepaalde in de vorige volzin, geldt tevens voor aanvullingen op de Overeenkomst. Euro-Service is niettemin gerechtigd een mondelinge aanvaarding te accepteren alsof deze schriftelijk zou zijn gedaan.
3.3 Indien tot een aanbieding of (prijs)opgave beschrijvingen, afbeeldingen, catalogi, technische gegevens en dergelijke behoren, blijven deze te allen tijde eigendom van Euro-Service, tenzij hiervan uitdrukkelijk en schriftelijk wordt afgeweken, en moeten deze op het eerste verzoek van Euro-Service worden teruggegeven. De Klant is er verantwoordelijk voor dat deze gegevens niet worden gekopieerd of aan derden ter hand worden gesteld of ter inzage worden gegeven zonder toestemming van Euro-Service.
Artikel 4. PRIJZEN
4.1 Tenzij anders is overeengekomen, zijn de door Euro-Service opgegeven Prijzen in euro’s, exclusief omzetbelasting en gebaseerd op levering ‘af fabriek’ (EXW).
4.2 Prijzen zijn gebaseerd op de ten tijde van het sluiten van een Overeenkomst voor Euro-Service geldende omstandigheden, zoals valutakoersen, aankoopprijzen, loonkosten, vrachttarieven, in- en uitvoerrechten, accijnzen, heffingen en belastingen, die direct of indirect van Euro-Service worden geheven c.q. door derden ten laste van Euro-Service worden gebracht. Indien deze omstandigheden na het sluiten van de Overeenkomst wijzigen, heeft Euro-Service het recht haar Prijzen aan te passen, door de uit die omstandigheden voortvloeiende kosten aan de Klant door te berekenen.
4.3 Euro-Service brengt de kosten van noodzakelijk transport, inclusief de verzekering daarvan, de kosten van noodzakelijke of op verzoek van de Klant te verrichten werkzaamheden betreffende de aflevering, installatie, implementatie of instructie alsmede de kosten van de voor de installatie redelijkerwijs te treffen voorzieningen, afzonderlijk aan de Klant in rekening.
Artikel 5. LEVERINGSTermijn
5.1 Overeengekomen levertijden kunnen nimmer als fataal worden beschouwd, doch worden door Euro-Service zoveel mogelijk in acht genomen. Bij niet-tijdige levering dient Euro-Service derhalve schriftelijk in gebreke te worden gesteld.
5.2 Bij overschrijding van een overeengekomen termijn als gevolg van het feit dat Producten niet (tijdig) verkrijgbaar blijken te zijn conform de Specificaties, heeft de Klant geen recht op schadevergoeding. De Klant heeft in dat geval evenmin recht de Overeenkomst geheel of partieel te ontbinden, tenzij van de Klant redelijkerwijs niet kan worden verlangd dat hij het betreffende gedeelte van de Overeenkomst in stand laat. In het laatste geval is de Klant gerechtigd de Overeenkomst te ontbinden voor zover Euro-Service toerekenbaar tekort is geschoten dan wel de levering niet kan plaatsvinden ten gevolge van overmacht.
5.3 Indien Euro-Service voor de uitvoering van een Overeenkomst gegevens of hulpmiddelen nodig heeft van de Klant, gaat de afleveringstermijn nooit eerder in dan op de dag waarop alle benodigde gegevens of hulpmiddelen in het bezit zijn van Euro-Service.
Artikel 6. AFLevering en risico
6.1 Euro-Service zal de Producten ter beschikking stellen op het met de Klant overeengekomen afleveradres en aldaar op een met de Klant overeengekomen plaats. Bij gebreke van overeenstemming over de levering, het transport of het afleveradres, vindt de levering plaats ‘af magazijn’ Euro-Service.
6.2 Na aflevering overeenkomstig artikel 6.1 gaat het risico van de Producten over op de Klant.
6.3 Indien de Klant de Producten niet of niet-tijdig afneemt, zal hij zonder ingebrekestelling in verzuim zijn. Euro-Service is in dat geval gerechtigd de Producten voor rekening en risico van de Klant op te slaan. De Klant blijft de koopsom, vermeerderd met de wettelijke rente en de te maken kosten, zoals die van transport, opslag en verzekering, verschuldigd.
Artikel 7. Eigendomsvoorbehoud
7.1 De Klant wordt slechts eigenaar van de door hem gekochte en door Euro-Service afgeleverde Producten, indien hij aan al zijn betalingsverplichtingen jegens Euro-Service uit hoofde van de Overeenkomst, krachtens welke de Producten door Euro-Service aan hem zijn afgeleverd, heeft voldaan, daaronder mede begrepen betalingsverplichtingen ter zake rente, kosten en schadevergoeding wegens diens tekortschieten in de nakoming van de betreffende Overeenkomst.
7.2 Ingeval de Klant enige verplichting uit een Overeenkomst met betrekking tot de Producten jegens Euro-Service niet nakomt, is Euro-Service gerechtigd deze Producten terug te nemen en/of de Overeenkomst te ontbinden. De Klant machtigt hierbij Euro-Service bij voorbaat in voorkomende gevallen de ruimtes te betreden en die handelingen te verrichten die nuttig of nodig zijn om de Producten weer in haar (feitelijke) macht te nemen.
7.3 De Klant is verplicht het risico van brand en diefstal ten aanzien van door hem niet-betaalde Producten te verzekeren en op eerste verzoek van Euro-Service deze verzekering aan te tonen.
7.4 Indien en zolang de Klant nog niet al hetgeen hij aan Euro-Service verschuldigd is, heeft voldaan, zal de Klant de aan hem verkochte Producten niet mogen vervreemden, verpanden of anderszins bezwaren, noch verhuren, uitlenen of op welke wijze of titel dan ook verplaatsen of aan derden in gebruik geven.
7.5 Indien en zolang de Klant nog niet al hetgeen hij aan Euro-Service verschuldigd is heeft betaald, is hij verplicht Euro-Service er onmiddellijk van op de hoogte te brengen wanneer hem bekend wordt dat er derden zijn die rechten menen te kunnen doen gelden op de door Euro-Service geleverde Producten. Alsdan zal de Klant, op eerste verzoek van Euro-Service, eraan meewerken dat Euro-Service de Producten weer in haar (feitelijke) macht kan nemen.
7.6 Indien op de niet-betaalde Producten beslag wordt gelegd, de Klant (voorlopige) surseance van betaling wordt verleend of in staat van faillissement wordt verklaard, zal de Klant respectievelijk de deurwaarder, de bewindvoerder of de curator onmiddellijk schriftelijk mededelen dat de Producten eigendom zijn van Euro-Service. Tevens zal de Klant Euro-Service hiervan onverwijld, binnen 24 (vierentwintig) uur nadat de Klant van voormelde omstandigheden op de hoogte is gekomen, schriftelijk in kennis stellen.
7.7 De Klant verbindt zich ertoe dat een conservatoir of executoriaal beslag ten laste van de Klant op Producten, die eigendom zijn van Euro-Service, onmiddellijk zal worden opgeheven.
Artikel 8. INSPECTIES, KLACHTEN EN VERPLICHTINGEN VAN DE KLANT
8.1 De Klant dient bij de levering of de installatie de Producten zorgvuldig en tijdig te controleren. Klachten, die betrekking hebben op uiterlijk waarneembare gebreken aan het geleverde, dienen door de Klant binnen 3 (drie) Werkdagen na de levering of de installatie schriftelijk aan Euro-Service te worden gemeld, met een duidelijke en nauwkeurige omschrijving van de klacht en met overlegging van de factuur. Gebreken, die ten tijde van de levering of de installatie niet waarneembaar waren, noch bij een zorgvuldige en tijdige controle konden blijken, moeten door de Klant binnen 3 (drie) Werkdagen na het aan het licht treden daarvan, aan Euro-Service ter kennis worden gebracht, op de wijze als hiervoor beschreven.
8.2 Na het constateren van een gebrek, is de Klant verplicht om het gebruik of de installatie van de Producten onmiddellijk te staken en gestaakt te houden en voorts al het redelijkerwijs mogelijke te doen en/of te laten ter voorkoming van (verdere) schade.
8.3 Het staat de Klant niet vrij de Producten te retourneren voordat Euro-Service daarmee heeft ingestemd. Dat geldt in het bijzonder voor Producten die de klant op nummer heeft besteld en door Euro-Service vervolgens speciaal zijn ingekocht. Uitsluitend indien tijdig, correct en terecht is gereclameerd – dit uitsluitend ter beoordeling van Euro-Service – zijn de redelijke kosten van het retourneren voor Euro-Service.
8.4 Euro-Service is niet aansprakelijk voor een gebrek aan een Product of een Dienst, indien de Klant is tekortgeschoten in één of meer van zijn verplichtingen uit hoofde van de Overeenkomst.
Artikel 9. Garanties en verplichtingen van Euro-Service
9.1 Euro-Service zal de Diensten en/of de Producten leveren in overeenstemming met de bepalingen van de Overeenkomst en de Voorwaarden.
9.2 Euro-Service verstrekt geen enkele garantie of toezegging met betrekking tot door Euro-Service geleverde Producten en/of Diensten van derden. In ieder geval geldt dat Euro-Service nimmer tot een verdergaande garantie ten opzichte van de Klant is gehouden, dan waarop Euro-Service ten opzichte van de betrokken derde aanspraak kan maken.
9.3 Op voorwaarde dat de Klant in overeenstemming met het bepaalde in artikel 8 heeft geklaagd en er is aangetoond dat de Producten en/of Diensten niet voldoen aan hetgeen is overeengekomen – dit uitsluitend ter beoordeling van Euro-Service –, heeft Euro-Service de keus, voor zover van toepassing, om:
de gebreken kosteloos te herstellen;
vervangende Producten te leveren, na terugontvangst van de gebrekkige Producten;
pro rata terugbetaling van de betaalde koopsom of creditering van de nog niet betaalde factuur, met ontbinding van de Overeenkomst door middel van een schriftelijke verklaring;
een in overleg met de Klant te betalen schadeloosstelling, in welke vorm dan ook.
Door voldoening aan één van de hiervoor genoemde prestaties, is Euro-Service volledig van haar verplichtingen gekweten en tot geen enkele verdere (schade)vergoeding gehouden.
9.4 Ter zake van reparaties of separaat geleverde onderdelen geldt een garantietermijn van dertig (30) dagen gerekend vanaf de datum van reparatie dan wel aflevering van de betreffende onderdelen.
9.5 Een beroep op garantie kan niet worden gehonoreerd indien sprake is van één of meer van de volgende gevallen:
ingeval Euro-Service niet in de gelegenheid is gesteld tot onderzoek van de gegrondheid van de klacht;
wanneer het Product in strijd met door Euro-Service gegeven aanwijzingen, instructies en voorschriften dan wel op onoordeelkundige, onzorgvuldige of ongeschikte wijze – zulks uitsluitend ter beoordeling van Euro-Service – door de Klant is onderhouden of gebruikt, daaronder mede begrepen overmatig gebruik van het Product;
ingeval de Klant – of een derde in opdracht van de Klant – het Product zonder toestemming en/of zonder uitdrukkelijke aanwijzingen van Euro-Service heeft geïnstalleerd, gewijzigd, gerepareerd en/of in bedrijf heeft gesteld;
wanneer de klachten niet met inachtneming van het bepaalde in artikel 8 aan Euro-Service zijn gemeld;
ingeval het Product is verplaatst en/of opnieuw is geïnstalleerd zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van Euro-Service en/of zonder inachtneming van uitdrukkelijke aanwijzingen van Euro-Service dienaangaande;
wanneer de Klant één of meer van zijn verplichtingen uit hoofde van de Overeenkomst niet is nagekomen;
ingeval het gebrek waarover wordt geklaagd, wordt veroorzaakt door een derde of door van buitenaf komende oorzaken;
wanneer garantieverplichtingen ter zake van door Euro-Service geleverde Producten of Diensten door derden op zich zijn genomen.
Artikel 10. Afwezigheid Specificaties
10.1 Indien, om welke reden dan ook, geen Specificaties zijn opgenomen in de Overeenkomst, garandeert Euro-Service dat de geleverde Producten, bij juist gebruik, in belangrijke mate zullen beschikken over de functionaliteit als beschreven in de schriftelijke, technische Specificaties van de fabrikant ten tijde van de levering en in belangrijke mate zullen functioneren op de daarin beschreven wijze, alsook dat de geleverde Diensten zullen worden uitgevoerd door vakbekwame personen.
10.2 Het bepaalde in de artikelen 8 en 9 is – mutatis mutandis – onverminderd van toepassing voor de in het vorige lid bedoelde gevallen.
Artikel 11. Aansprakelijkheid
11.1 Euro-Service is slechts aansprakelijk voor schade geleden door de Klant, die het direct en uitsluitend gevolg is van schuld van Euro-Service, met dien verstande dat de schadevergoeding niet meer bedraagt dan de som van de voor de betreffende Overeenkomst bedongen Prijs, exclusief omzetbelasting.
11.2 Indirecte schade – zoals gevolgschade, gederfde winst, gemiste kansen of besparingen – komt niet voor vergoeding in aanmerking, behoudens opzet of grove schuld aan de zijde van Euro-Service.
11.3 Euro-Service is nimmer aansprakelijk voor schade die is veroorzaakt door netstoringen of het (geheel of gedeeltelijk) wegvallen van de voedingsspanning.
11.4 Euro-Service is voorts niet aansprakelijk voor schade die is ontstaan bij de uitvoering van service, onderhouds- en beheerswerkzaamheden door storingen aan de Producten.
11.5 De Klant zal Euro-Service alle kosten en schade vergoeden, die voor hem het gevolg zijn van enige tekortkoming van de Klant in de nakoming van zijn verplichtingen jegens Euro-Service uit hoofde van de Overeenkomst, daar mede onder begrepen deze Voorwaarden. Voorts zal de Klant elke door Euro-Service geleden schade vergoeden die anderszins door de Klant en/of door hem ingeschakelde derden is veroorzaakt.
Artikel 12. Betaling
12.1 Betaling van een factuur dient te geschieden, zonder korting, inhouding, verrekening of opschorting, en wel binnen de op de factuur genoemde betalingstermijn op de door Euro-Service aangegeven bankrekening. Indien op de factuur geen betalingstermijn wordt genoemd, bedraagt de betalingstermijn 30 (dertig) dagen na de factuurdatum.
12.2 Indien de Klant niet binnen de overeengekomen termijn betaalt, wordt hij geacht van rechtswege in verzuim te zijn. Alsdan is Euro-Service, zonder dat enige ingebrekestelling vereist is, gerechtigd aan de Klant een vergoeding wegens renteverlies in rekening te brengen, gelijk aan de wettelijke rente ex artikel 6:119a van het Burgerlijk Wetboek.
12.3 Indien de Klant jegens Euro-Service in verzuim is, is hij verplicht, op grond van het bepaalde in artikel 6:96 lid 2, aanhef en onder c van het Burgerlijk Wetboek, Euro-Service de buitengerechtelijke kosten te vergoeden, zulks conform de staffel bij het Besluit dat behoort bij de wet normering buitengerechtelijke incassokosten dan wel een daarvoor in de plaats komende regeling.
12.4 Indien op enig moment bij Euro-Service redelijke twijfel bestaat over de kredietwaardigheid van de Klant of over de (bereidheid tot) nakoming van diens verplichtingen jegens Euro-Service, heeft Euro-Service het recht, alvorens (verder) te presteren, van de Klant te eisen dat vooruitbetaling plaatsvindt of dat deze een deugdelijke zekerheid stelt, ter hoogte van de bedragen die Euro-Service, al dan niet opeisbaar, op grond van de Overeenkomst van de Klant heeft of zal hebben te vorderen, zulks ter beoordeling van Euro-Service.
12.5 Weigering van de Klant om de verlangde zekerheid te stellen geeft Euro-Service het recht de Overeenkomst te ontbinden, onverminderd haar recht op vergoeding van onkosten en winstderving. Alle kosten verbonden aan het stellen van betalingszekerheden komen voor rekening van de Klant.
12.6 Indien in de financiële positie van de Klant na de totstandkoming van de Overeenkomst doch vóór de levering van de Producten en/of Diensten een aanzienlijke verslechtering optreedt, is Euro-Service gerechtigd geheel of gedeeltelijk af te zien van verdere uitvoering van de Overeenkomst dan wel een wijziging van de betalingsvoorwaarden te vorderen.
12.7 Indien meer dan één natuurlijke en/of rechtspersoon als de Klant optreedt, zijn zij jegens Euro-Service ieder hoofdelijk voor het geheel gebonden.
Artikel 13. Intellectuele Eigendomsrechten
13.1 Het is de Klant niet toegestaan enige aanduiding betreffende auteursrechten, merken, handelsnamen of Intellectuele Eigendomsrechten uit de Producten geheel of gedeeltelijk te verwijderen, te wijzigen of onzichtbaar te maken, daaronder begrepen aanduidingen betreffende het vertrouwelijke karakter en geheimhouding van de Producten.
13.2 Indien het gebruik of het bezit van de Producten door de Klant onverhoopt inbreuk maakt op de intellectuele eigendomsrechten van derden of Euro-Service van oordeel is dat het gebruik of het bezit als zodanig kan worden aangemerkt, kan Euro-Service, wanneer Euro-Service dit wenselijk acht, voor eigen rekening:
ten behoeve van de Klant het recht verwerven om het Product te blijven gebruiken, zonder daarmee aansprakelijk te zijn voor de (vermeende) inbreuk;
de Producten wijzigen of vervangen om een (vermeende) inbreuk te voorkomen;
de Overeenkomst onmiddellijk ontbinden, door middel van een schriftelijke mededeling, voor zover de inbreuk betrekking heeft op de geleverde Producten, onder terugbetaling aan de Klant van de door de Klant reeds betaalde Prijs en onder aftrek van een redelijke vergoeding voor het gebruik van het Product tot aan de datum van de ontbinding.
Artikel 14. Overmacht
14.1 Indien één van partijen wegens overmacht verhinderd is zijn verplichtingen uit de Overeenkomst na te komen, dan stelt deze partij de andere partij onmiddellijk van deze overmacht in kennis, onder vermelding van alle bijzonderheden, waaronder een redelijke schatting van de verwachte duur van de overmacht. Voorts houdt deze partij de andere partij op de hoogte van alle ontwikkelingen, die verband houden met de overmacht. Om de overmacht zo spoedig mogelijk te kunnen beëindigen, is de partij die in overmacht verkeert, verplicht die maatregelen te treffen, die van een redelijk en zorgvuldig handelende partij mag worden verwacht. Dergelijke maatregelen komen voor rekening en risico van de partij die in overmacht verkeert.
14.2 Van overmacht is sprake indien een partij zijn verplichtingen uit hoofde van de Overeenkomst niet kan nakomen als gevolg van omstandigheden die buiten zijn schuld liggen en bovendien niet krachtens wet, een door hem gegeven garantie of in het verkeer geldende opvattingen aan hem kunnen worden toegerekend. Onder overmacht worden mede verstaan: oorlog, onlusten en vijandelijkheden van welke aard ook, blokkade, boycot, natuurrampen, epidemieën, gebrek aan grondstoffen, verhindering en onderbreking van transportmogelijkheden, storingen binnen het bedrijf van Euro-Service, in- of uitvoerbeperkingen of -verboden en belemmeringen veroorzaakt door maatregelen, wetten of besluiten van internationale, nationale of regionale overheidsinstanties.
14.3 Euro-Service is nimmer aansprakelijk voor schade die uit overmacht voortvloeit. Euro-Service kan aldus door de Klant nimmer tot schadevergoeding worden aangesproken, ook niet als Euro-Service als gevolg van de overmacht enig voordeel mocht hebben.
14.4 Bij tijdelijke overmacht worden de wederzijdse verplichtingen van dat deel van de Overeenkomst, welke door de situatie van overmacht wordt getroffen, opgeschort. Indien de in de vorige volzin bedoelde opschorting langer dan 3 (drie) maanden heeft geduurd of indien naar het oordeel van zowel Euro-Service als de Klant al bij voorbaat vast staat dat deze meer dan 3 (drie) maanden zal duren, kan ieder der partijen de Overeenkomst, voor zover de overmachtssituatie dit rechtvaardigt, per aangetekende brief met onmiddellijke ingang ontbinden, zonder dat de wederpartij daarbij tot enige (schade)vergoeding is gehouden.
14.5 Bij gedeeltelijke nakoming door Euro-Service zal de Klant een evenredig gedeelte van de Prijs verschuldigd zijn.
Artikel 15. Verzuim, OPSCHORTING, ontbinding en vergoeding
15.1 Indien de Klant niet, niet-behoorlijk of niet-tijdig voldoet aan enige verplichting die voor hem uit de Overeenkomst voortvloeit en hij derhalve tekortschiet, is Euro-Service gerechtigd de uitvoering van de Overeenkomst en de daarmee samenhangende verbintenissen op te schorten totdat de Klant alsnog aan zijn verplichtingen uit hoofde van de Overeenkomst heeft voldaan.
15.2 De Klant is van rechtswege in verzuim, derhalve zonder ingebrekestelling, wanneer zich ten aanzien van de Klant één van de hierna genoemde omstandigheden voordoet:
aanvraag van faillissement en/of noodregeling of faillietverklaring en/of van toepassingverklaring noodregeling;
aanvraag of verlening van surseance van betaling;
het van toepassing verklaren van een wettelijke schuldsaneringsregeling;
aanvraag of van toepassingverklaring van een insolventieregeling;
aanbieding van enig akkoord aan crediteuren;
of vergelijkbare rechtsfeiten en omstandigheden naar buitenlands of internationaal recht.
15.3 De Klant is voorts in verzuim, indien hij, na daartoe deugdelijk in gebreke te zijn gesteld door Euro-Service, één of meer van zijn verplichtingen uit hoofde van de Overeenkomst niet, niet-behoorlijk of niet-tijdig nakomt.
15.4 Indien de Klant in verzuim is, heeft Euro-Service de bevoegdheid om:
van de Klant de nakoming van de Overeenkomst te vorderen en daarnaast een aanvullende schadevergoeding;
van de Klant een vervangende schadevergoeding te vorderen als bedoeld in artikel 6:87 van het Burgerlijk Wetboek, in plaats van de nakoming van de Overeenkomst;
van de Klant een schadevergoeding te vorderen als bedoeld in artikel 6:74 van het Burgerlijk Wetboek;
de Overeenkomst geheel of gedeeltelijk te ontbinden, bijgevolg voor beide partijen een ongedaanmakingsverbintenis ontstaat voor de door hen ontvangen prestaties.
15.5 Ingeval Euro-Service ervoor kiest om de Overeenkomst geheel of gedeeltelijk te ontbinden op grond van een situatie als bedoeld in het tweede of derde lid van dit artikel, hetzij door een buitengerechtelijke verklaring, hetzij door de rechter, is de Klant verplicht Euro-Service de daardoor ontstane schade te vergoeden. De omvang van de ontbindingsschade wordt alsdan vastgesteld door met elkaar in vergelijking te brengen, enerzijds, de hypothetische situatie waarin Euro-Service zou hebben verkeerd bij een in alle opzichten onberispelijke wederzijdse nakoming en, anderzijds, de feitelijke situatie waarin zij na de ontbinding verkeert.
15.6 Een tekortkoming zijdens Euro-Service kan haar nimmer worden toegerekend in het geval zij zich op schuldeisersverzuim kan beroepen.
Artikel 16. Onderaanneming
16.1 De Klant stemt er op voorhand mee in wanneer Euro-Service voor de levering van de Producten en/of de Diensten onderaannemers inschakelt.
16.2 Voor zover Euro-Service haar rechten en verplichtingen uit hoofde van de Overeenkomst heeft uitbesteed, zal Euro-Service niettemin verantwoordelijk blijven jegens de Klant voor de behoorlijke en volledige nakoming van haar verplichtingen uit hoofde van de Overeenkomst.
Artikel 17. ONDERHOUDSOVEREENKOMST
17.1 Een Onderhoudsovereenkomst wordt schriftelijk aangegaan en beschrijft welke Producten onder welke voorwaarden in Onderhoud worden genomen door Euro-Service.
17.2 Een Onderhoudsovereenkomst wordt aangegaan voor de duur van 12 (twaalf) maanden. Na het verstrijken van de in de vorige volzin bedoelde duur, wordt de Onderhoudsovereenkomst telkens aansluitend verlengd met een periode van 12 (twaalf) maanden, behoudens ingeval één van partijen uiterlijk 3 (drie) maanden vóór de expiratiedatum de Onderhoudsovereenkomst schriftelijk opzegt.
17.3 Onverminderd het bepaalde in artikel 4.2 van deze Voorwaarden, zullen de in de Onderhoudsovereenkomst genoemde Prijzen jaarlijks worden geïndexeerd met het percentage waarmee het gemiddelde prijsindexcijfer voor de gezinsconsumptie voor de totale bevolking, verstrekt door het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS), in het voorafgaande kalenderjaar is gestegen ten opzichte van het gemiddelde prijsindexcijfer van het daaraan voorafgaande kalenderjaar.
17.4 Aan de Klant zullen separaat in rekening worden gebracht tegen de op het moment van de uitvoering geldende tarieven en Prijzen van Euro-Service, de kosten van:
uitvoering van door de Klant mondeling of schriftelijk gegeven orders, die niet onder de Onderhoudsovereenkomst vallen;
werkzaamheden die het gevolg zijn van een tekortkoming zijdens de Klant;
wachttijden, indien een onderhoudstechnicus zijn werkzaamheden niet kan aanvangen of voortzetten ten gevolge van aan de Klant toe te rekenen oorzaken;
werkzaamheden buiten Kantooruren;
alle door Euro-Service aan de Klant geleverde materialen die geen onderdeel uitmaken van de Onderhoudsovereenkomst.
Artikel 18. Gebruik van persoonsgegevens
18.1 Zowel Euro-Service als de Klant zullen zich houden aan de geldende wet- en regelgeving ter bescherming van de privacy, meer in het bijzonder de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Voor meer informatie wordt in dezen verwezen naar de privacy verklaring op de website van Euro-Service.
Artikel 19. Overige bepalingen
19.1 Indien enige bepaling van de Overeenkomst geacht wordt ongeldig, onwettig of onuitvoerbaar te zijn, zal zulks de geldigheid, wettigheid en uitvoerbaarheid van de overige bepalingen op geen enkele wijze aantasten of verminderen.
Artikel 20. Gewijzigde omstandigheden
20.1 Indien zich onvoorziene omstandigheden voordoen, zoals een wijziging in wet- en regelgeving, waardoor ongewijzigde instandhouding van de Overeenkomst door Euro-Service, naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid, niet langer mag worden verwacht, dan passen partijen de bestaande Overeenkomst voor zover noodzakelijk aan.
20.2 Indien, in de in het eerste lid van dit artikel bedoelde situatie, partijen de bestaande Overeenkomst niet kunnen aanpassen, dan treden zij met elkaar in overleg over het aangaan van een nieuwe overeenkomst.
Artikel 21. Rechtskeuze en bevoegde rechter
21.1 Op de Overeenkomst is Nederlands recht van toepassing.
21.2 Geschillen naar aanleiding van de Overeenkomst, deze Voorwaarden en de op grond daarvan van toepassing zijnde voorschriften en regelingen, zullen, voor zover niet anders door de wet dwingend voorgeschreven, worden voorgelegd aan de bevoegde rechter van de Rechtbank Zeeland-West-Brabant.